Bijgewerkt 6 novemberr 2011 © Kietelkar

Made by BIBS

Laatst bijgewerkt: 1 september 2015 2014

De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover.

De eerste Land Rover werd op 30 april 1948 aan het publiek gepresenteerd tijdens de Amsterdam international motor show (tegenwoordig de autorai). Destijds was er slechts een model, dat pas achteraf - namelijk vanaf de introductie van de series II op 30 april 1958 - aangeduid werd als Series I. Aan de wielbasis van 80 inch die voor dit type gold is de latere gewoonte ontleend om Land Rovers aan te duiden met benamingen als 80", 86", 88" en 109"


Toenemende concurrentie maakt het noodzakelijk om de Series I door een moderner model te vervangen. Op 30 april 1958 werd daarom de Series II geïntroduceerd. Dit model werd gebouwd tot en met 31 augustus 1961. Uiterlijk gezien veranderde er weinig toen de IIa in oktober 1971 opgevolgd werd door de Series III. De meest zichtbare wijziging was de nieuwe kunststof grille. In 1979 werd de 2.6 liter 6-cilinder benzinemotor vervangen door de 3.5liter V8 benzinemotor zoals deze ook in de Range Rover gebruikt werd.